CX / GL 500 Bloggen

CX / GL 500 Bloggen

Blogg för medlemmar

Denna Blogg är till för oss som är medlemmar i klubben. Här kan ni diskutera allt från turer, upplevelser, arrangeman eller teknik.

Nytt år, ny CX!

GrispostenPosted by Vladislav Wed, March 21, 2012 22:17:50

Efter att ha kört sönder min gamla gris förrförra året var jag måttligt sugen på att införskaffa en ny. Istället blev det en dubbelt så lätt och fem gånger så modern encylindrig historia. Som har fungerat förträffligt till det jag använt den till.

Men har man väl kört en CX så glömmer man inte den i första taget. Jag kikade in på blocket med jämna mellanrum för att kolla hur utbudet såg ut för tillfället och hur prisnivån låg. För någonstans i hjärnkontorets djupa dalar fanns det tankar på att kanske återigen köpa en CX. Den har ju trotts allt en underbar motor som är pålitligheten själv, tillsammans med ett utseende som sticker ut, både idag som för 30 år sedan.

En vacker dag, eller snarare en kall januaridag såg jag en annons som fångade mitt intresse lite mer än vanligt. Jag började rada upp alla detaljer jag önskade mig att hojen ska ha för att ett köp ska vara aktuellt och jämförde dessa med objektet i fråga. Röd/svart lackering - check. Rätt årsmodell - check. Touringrack med 3 hårda kvalitetsväskor - check. Utmärkt skick - check. Bra pris - check!

Ett telefonsamtal blev till möte, som blev till ett köp. Att cykeln befann sig i Eskilstuna och jag skulle behöva köra hem den till huvudstan i -6 var inget som jag bekymrade mig om. Ända tills jag faktiskt började köra hem den. Men det är en annan historia.

Jag kom i alla fall hem, nöjd med mitt nyförvärv. Hojen var utan tvekan väl omhändertagen av sina tidigare ägare. Ju mer jag granskade den desto mer förvånad blev jag över vilket bra skick den var i med tanke på dess ålder. Sina 11700 mil till trotts gick motorn som om den vore precis inkörd! Någon mer körning blev det dock inte de närmaste månaderna, för nu skulle hojen anpassas för mina behov.

Den första modifikationen har den förra ägaren redan gjort åt mig, nämligen ersätta de rostiga originalrören mot ett fräscht 2-1 system, som förbättrade både utseendet och ljudet. Originalbackspeglarna var nedgångna och fula så de åkte i papperskorgen. Vindrutan likaså. Den ena blinkersen var trasig, vilket utgjorde en perfekt ursäkt för att ersätta samtliga med miniblinkers. Det höga customstyret ersattes med ett lågt LSL sportstyre. Denna enskilda uppgradering utgjorde en total förändring av cykelns väghållning och kontrollbarhet - till det bättre! Jag tog en kort funderare över hur folk orkar köra med så höga styren att man måste hänga med armarna i dem, men lämnade funderingarna med att konstatera att smaken är som baken.

Sänkningen av styret resulterade i att den gamla gaswiren blev för lång och började kärva av friktion. Byte till en ny sådan löste problemet. Efter några mindre inställningar avverkades 30 mil under den första riktiga vårhelgen i mars, med ett leende som inte ens den värsta vägslasksprutet kunde tvätta bort!

Det går jättebra att publicera detta inlägg i grisposten om så önskas!


Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Berne Thu, March 22, 2012 13:04:16

Den ser ju riktigt bra ut, efter modifieringen. Lycka till med nyförvervet.smiley

Posted by stefan.dagfinn@hotmail.se Thu, March 22, 2012 08:53:43

Hej Vladislav. Klart jag tar in artikeln i tidningen.
Har du möjlighet att maila över bilderna? De som finns i bloggen håller inte för tryck
eftersom de är lågupplösta...

Mvh

Stefan