CX / GL 500 Bloggen

CX / GL 500 Bloggen

Blogg för medlemmar

Denna Blogg är till för oss som är medlemmar i klubben. Här kan ni diskutera allt från turer, upplevelser, arrangeman eller teknik.

Ingen gnista

Tekniska frågor och svarPosted by Bertil Thu, August 18, 2011 17:37:56

Har en 500 C -81 som nu tappat gnistan på vänster cylinder. Har bytt tändspole utan resultat. Kan CDI-boxen spöka? Nå´n med motsvarande problem som lösts?

Mvh Bertil E


Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Jan Thu, May 10, 2012 12:01:23

Låter intressan Sture -med CDI boxen! Jag har en stator som inte är ok och att slippa

"riva" motorn för att byta startorn vore ju bra. Sture vet du vilken modell av CDI box som passar CX 500?

Posted by Bertil Sat, August 20, 2011 16:07:48

Hej Sture och stort tack för goda råd - bra å ha CX-kamrater!

Bytte CDI-box o allt löste sig + att kallstart och tomgång då blev klart bättre av någon god anledningsmiley

Posted by Sture Thu, August 18, 2011 23:44:46

Jag kom på en sak!

Om det nu är så att din CDI-enhet är kass så kanske en enhet från Ignitech kunde vara ett alternativ?

http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm

Med en sådan gör du dig också oberoende av statorns matarspolar för tändningen (blå och vit kabel - vilka ju med tiden brukar ge problem).

Vad jag hört är de allra flesta som köpt en Ignitech-enhet också väldigt väldigt nöjda.

Sture

Posted by Sture Thu, August 18, 2011 18:07:42

Om du har uteslutit möjligheten att vänster tändspole skulle vara boven i dramat, vilket du verkar ha gjort (ett bra sätt kan vara att endast korsbyta spolarna för att se om problemet flyttar sig till andra "burken") så kan det enligt vad jag förstår, mycket väl vara CDI-boxen som är kass. Eftersom även högspänningskabeln (integrerad med tändspolen) och tändstiftshatten kan vara defekta så ser du genom en sådan manöver (korsbyte) om förbättring uppnås på den krånglande cylindern (d.v.s. att felet flyttar sig).

Först skulle jag nog kontrollmäta statorn enligt gammalt känt sätt, d.v.s. resistansvärden på flatstiften i den sjupoliga block-kontakten på bakstänkan. Sedan vet man vad man har, därinne under bakre motorkåpan. Det är väl iofs endast pulsgivarna som är separata från varann - matarspänningen kommer ju från matarspolarna i statorn och de levererar ju till båda sidor.

Har du alla motståndsvärden i statorn helt enligt specifikationerna är det dags att gå vidare. Man skall kunna mäta spänningen ut från CDI-boxen till tändspolarna (gul och rosa kabel), men vilka värden man skall ha saknar jag kunskap om. De skall i vart fall inte skilja sig från varann nämnvärt. Gör de det är sannolikt CDI-boxen defekt.

Såvitt jag förstått det (och som jag också skulle gått på det, hade det varit på en av mina hojar).

En CDI-enhet kostar inte skjortan om du köper från rätt plats. Kan vara bra att ha i reserv (på längre resor brukar jag alltid ha en med mig, inklämd under sadeln). Man vet ju aldrig...

Mvh

Sture