CX / GL 500 Bloggen

CX / GL 500 Bloggen

Blogg för medlemmar

Denna Blogg är till för oss som är medlemmar i klubben. Här kan ni diskutera allt från turer, upplevelser, arrangeman eller teknik.

Nytt år, ny CX!

GrispostenPosted by Vladislav Wed, March 21, 2012 22:17:50

Efter att ha kört sönder min gamla gris förrförra året var jag måttligt sugen på att införskaffa en ny. Istället blev det en dubbelt så lätt och fem gånger så modern encylindrig historia. Som har fungerat förträffligt till det jag använt den till.

Men har man väl kört en CX så glömmer man inte den i första taget. Jag kikade in på blocket med jämna mellanrum för att kolla hur utbudet såg ut för tillfället och hur prisnivån låg. För någonstans i hjärnkontorets djupa dalar fanns det tankar på att kanske återigen köpa en CX. Den har ju trotts allt en underbar motor som är pålitligheten själv, tillsammans med ett utseende som sticker ut, både idag som för 30 år sedan.

En vacker dag, eller snarare en kall januaridag såg jag en annons som fångade mitt intresse lite mer än vanligt. Jag började rada upp alla detaljer jag önskade mig att hojen ska ha för att ett köp ska vara aktuellt och jämförde dessa med objektet i fråga. Röd/svart lackering - check. Rätt årsmodell - check. Touringrack med 3 hårda kvalitetsväskor - check. Utmärkt skick - check. Bra pris - check!

Ett telefonsamtal blev till möte, som blev till ett köp. Att cykeln befann sig i Eskilstuna och jag skulle behöva köra hem den till huvudstan i -6 var inget som jag bekymrade mig om. Ända tills jag faktiskt började köra hem den. Men det är en annan historia.

Jag kom i alla fall hem, nöjd med mitt nyförvärv. Hojen var utan tvekan väl omhändertagen av sina tidigare ägare. Ju mer jag granskade den desto mer förvånad blev jag över vilket bra skick den var i med tanke på dess ålder. Sina 11700 mil till trotts gick motorn som om den vore precis inkörd! Någon mer körning blev det dock inte de närmaste månaderna, för nu skulle hojen anpassas för mina behov.

Den första modifikationen har den förra ägaren redan gjort åt mig, nämligen ersätta de rostiga originalrören mot ett fräscht 2-1 system, som förbättrade både utseendet och ljudet. Originalbackspeglarna var nedgångna och fula så de åkte i papperskorgen. Vindrutan likaså. Den ena blinkersen var trasig, vilket utgjorde en perfekt ursäkt för att ersätta samtliga med miniblinkers. Det höga customstyret ersattes med ett lågt LSL sportstyre. Denna enskilda uppgradering utgjorde en total förändring av cykelns väghållning och kontrollbarhet - till det bättre! Jag tog en kort funderare över hur folk orkar köra med så höga styren att man måste hänga med armarna i dem, men lämnade funderingarna med att konstatera att smaken är som baken.

Sänkningen av styret resulterade i att den gamla gaswiren blev för lång och började kärva av friktion. Byte till en ny sådan löste problemet. Efter några mindre inställningar avverkades 30 mil under den första riktiga vårhelgen i mars, med ett leende som inte ens den värsta vägslasksprutet kunde tvätta bort!

Det går jättebra att publicera detta inlägg i grisposten om så önskas!

Den slutgiltiga åkturen!

Mc turer under säsongenPosted by Vladislav Fri, July 09, 2010 19:38:54

Ibland händer saker som man inte vill skall hända. 

Det var en underbar dag med en bra bit över 30 mil bakom mig på slingriga småvägar. På hemvägen tog jag en väg jag var väl bekant med, som jag vet är rolig att köra på. I en kurva gick det dock inte riktigt som jag hade tänkt mig. Trött och småhungrig uppmärksammade jag inte riktigt kurvans tvärhet. Kom lite för fort in och reagerade lite för sent. Det blev en tur rätt ut i diket för min hoj, och en luftfärd + kollision med ett staket för min del.

Verkstan kommer inte att reparera den, vilket är förståeligt. Förutom att det behövs en massa delar som är svåra att få tag i pga hojens ålder, blev hela bakramen sned. Som tur var hade jag helförsäkring där hojen löstes in till en mycket generös peng. Bilsport & MC har varit fantastiska att ha att göra med när det väl händer en olycka.

Ganska snabbt började jag fundera på vad jag ska köpa för hoj nu. Det första alternativet jag övervägde var en eurosport. Men som det ser ut nu så ska jag inte köpa en ny plastgris, inte på ett tag i alla fall. Charmig som den är så är den väldigt tung, och bromsarna är inte de bästa. Har vält den i krypfart flera gånger och behövt ta i för kung och fosterland för att orka resa den. Så det kommer troligtvis att bli en encylindrig historia, som är klart lättare och är mer lämplig för aktiv körning.

Ha en fortsatt trevlig sommar!

Varför köpa en CX?

Mc turer under säsongenPosted by Vladislav Wed, June 09, 2010 20:06:15

Som en relativt ny medlem tänkte jag skriva en kort presentation. 

Direkt efter att jag tog mitt efterlängtade motorcykelkörkort gav jag mig ut på jakt efter en blivande första egna hoj. Som nybörjare ville jag ha en hoj som har en hanterbar effekt, är relativt lättkörd, är hållbar, pålitlig samt inte minst - passar någon med studentekonomi. 

Efter att ha provkört både nyare och äldre motorcyklar i diverse segment åkte jag iväg för att kika på en utannonserad CB400n. När jag ställde tillbaka den efter provturen noterade jag att ägaren hade en CX500 stående i garaget. Den fångade genast min uppmärksamhet med sitt lite märkliga men ändå lockade utseende. En klocka ringde i bakhuvudet. Jag har tidigare läst recensioner om den, men diskvalificerade den som en kandidat då jag tyckte att den såg ut att vara för tung och klumpig.

Ägaren verkade vara mer intresserad av att frigöra utrymme i garaget än att sälja den utannonserade hojen, så han frågade om jag var intresserad av att ta en provtur. Javisst, svarade jag och hoppade ivrigt upp på sadeln. Redan här kände jag skillnaden - det kändes verkligen att jag satt på en riktig motorcykel. Motorn gick igång direkt och gav ifrån sig ett fantastiskt ljud med en alldeles egen karaktär.

Efter provturen stod det klart - denna cykel gav mig mest körglädje av allt jag hade provkört dittills. Trotts att modellen var lika gammal som jag själv hade den ett bra vrid och effekten kom redan vid 3200 rpm, bestämt men ändå snällt. Dessutom upplevde jag den inte som särskilt tung när jag väl gav mig ut på vägarna.

Ägaren erbjöd mig ett pris och jag tackade ja till utan att tveka! Jag åkte hem nöjd med mitt nyförvärv, och känner mig lika nöjd än idag.

Material till grisposten

GrispostenPosted by Vladislav Mon, June 07, 2010 19:38:44
Hej, om man vill bidra med innehåll till grisposten, är det bara att posta texten + bilderna här på bloggen? Något speciellt man bör tänka på? Ska köra östeuropa-touring på min CX nu i sommar, tänkte att jag kunde dela med mig av hur det gick när jag väl kommer hem..