CX / GL 500 Bloggen

UppdateratHemsidan

Posted by 628 Berne Sat, March 11, 2017 17:54:45

Hejsan

Nu har jag uppdaterat hemsidan, igen.
Har försökt fått rätt på galleriet.
Finns fortfarande en del saker kvar som behövs putsas på, men i det stora hela så fungerar även den biten.

Har även lagt till lite angående hur man blir medlem.

mvh/ Berne

ReservdelarReservdelar

Posted by 628 Berne Fri, February 24, 2017 00:36:02

http://www.ebay.com/sch/Motorcycle-Parts/10063/i.html?_from=R40&_nkw=honda+cx500&_pgn=8&_skc=350&rt=nc


Länken här ovan hittade jag på E bay

Makera hela länken , kopiera och klistra in i sökfältet så kommer ni till sidan.

Där finns en del nyttiga delar för den som söker.

MVH
Berne smiley

InloggningstestFörslag om Bloggen

Posted by 628 Berne Mon, January 30, 2017 18:33:25

Hej alla medlemmar.
Sitter nu och bygger upp den nya bloggen och hemsidan och vill nu att ni loggar in på bloggen så jag får veta så att era inloggningar fungerar som det ska.

Kommentera detta inlägget med era medlemsnummer och namn, så vet jag att ni har lyckats komma in på bloggen.
Om ni INTE lyckats komma in på bloggen så skicka ett mail till mig på
berne.andersson2008@telia.com

mvh Berne Webmaster

OljeläckageTekniska frågor och svar

Posted by Tom Persson Mon, November 23, 2015 10:40:25

Hej proffsen!
Min cx500c -80 har ett oljeläckage bakom kylaren. Men var? För att kunna se var, när oljetrycket är uppe, måste ju motorn gå och kylaren med fläkten vara borta. Hur länge kan jag köra med dessa delar borttagna? Eller ska jag hänga upp kylaren slangansluten vid sidan om? Den tid det tar att värma upp vattnet i systemet borde räcka för att se var läckaget visar sig. Fläkten behöver inte ersättas förmodar jag.
Blanka mc-stövlar är ju snyggt, men inte när det beror på oljeläckage! Med er hjälp blir det en trevligare hjul!
Hälsningar
Tom Persson
0390 417 15

Byte av kamaxelTekniska frågor och svar

Posted by Tom Persson Fri, November 20, 2015 22:55:08

Hej proffsen!
Det började med en varvräknare som inte uppför sig som den ska. De tips jag fått via bloggen hjälpte inte. Det visar sig att drevet på kamaxeln är deformerat! Märkligt!
Om jag får tag i en fungerande kamaxel, går det att byta den utan att plocka ner motorn? Varvräknaren är lite av ögongodis och visst skulle det kännas bra att även få den att fungera när allt annat är ok. Men är det värt arbetet!

Jag väntar med spänning på glada tips och uppslag.

Tom Persson
tompersson42@tele2.se
0390 417 15

CX/SilvervingeKöp / Sälj Motorcykel

Posted by Jan Ekman Mon, February 16, 2015 16:32:08

Abstinensen har slagit till. Jag förlorade ju min CX sommaren 2013 när en ung man backade på mig. Den löstes in av försäkringsbolaget. Sedan dess har jag kört min NT700 (07:a) och CB400 (82:a) men tätt som oftast kommer saknaden fram. Trots att jag är pensionär så arbetar jag ca 80% nu och det ger en liten ekonomisk marginal för att börja söka efter en bra CX eller Silvervinge. Någon som har ett tips?

"Vinterhälsningar" från Hedemora

Jan Ekman



MärkesförsäkringFörslag om Bloggen

Posted by Tom Persson Sun, February 15, 2015 12:19:56

Hej mitt i "vintern"!
Försäkringsfrågor är ingen egen kategori men jag försöker få svar här.
De motorcyklar jag har är försäkrade hos if. Vid kontakt med dem får jag beskedet att deras märkesförsäkring för Honda upphörde vid årsskiftet. Gamla försäkringar får dock stå kvar. Finns det något annat försäkringsbolag som har märkesförsäkring till ett fördelaktigt pris. Visserligen lite pilligt att jämföra försäkringspremier men .........Om märkesförsäkringen är tecknad i if kan man inte ställa av cykeln över vintern! Det gäller att läsa allt det finstilta!
Tacksam för lite tips i försäkringsärendet. Bloggen har varit till stor hjälp tidigare. T.o.m verktyg har jag fått hjälp med! smiley
Hälsningar Tom Persson

www.cx-shop.deReservdelar

Posted by Berne Tue, June 05, 2012 20:00:32

Här kommer en länk från Tyskland

http://www.cx500-shop.de/_Angebote/_angebote.html

Klicka på länken här finns en del att titta på, lycka till smiley

Berne

Resan till och ifrån TräffenVårträffen / Årsmötet

Posted by Berne Wed, May 23, 2012 19:46:57

Jag skulle vilja att ni som nu skall åka till Vårträffen på Björkö skulle kunna skriva lite om resan dit och hem,

För det händer ju en hel del under färden, kanske ta lite bilder under resans gång som vi kan ha till tidningen i höst.

Tidningen börjar bil lite tunn nuför tiden, men det gäller inte bara denna resa utan även om ni är ute och kör hemma omkring.

Detta kan ju bli så att vi har nya resmål att köra till, berätta om eran hembygd och vad som finns runtomkring.

Vi ser gärna att vi blir fler medlemmar på våra träffar, dom är riktigt trevliga och det beror ju till största delen av att vi umgås under trevliga förhållanden.

Glad Sommar

Bernesmiley

Blog image

den "blåe"Mc turer under säsongen

Posted by Boel Mon, May 14, 2012 17:00:21

I juni 2010 fick min blåe CX en röd Velorex sidovagn.

I år 2012 har han även fått ett litet enhjuligt släp.

Nu har vi plats för tält, sovsäck och pilsner.

Men vi är nog för bekväma så vi tar nog några pilsner till, istället för tält och sovsäck.

Jag har egentligen inget speciellt att skriva om. Men jag gillar min blåe CX 500 från 1980. En fantastisk motorcykel.

Blog image

Nytt år, ny CX!Grisposten

Posted by Vladislav Wed, March 21, 2012 22:17:50

Efter att ha kört sönder min gamla gris förrförra året var jag måttligt sugen på att införskaffa en ny. Istället blev det en dubbelt så lätt och fem gånger så modern encylindrig historia. Som har fungerat förträffligt till det jag använt den till.

Men har man väl kört en CX så glömmer man inte den i första taget. Jag kikade in på blocket med jämna mellanrum för att kolla hur utbudet såg ut för tillfället och hur prisnivån låg. För någonstans i hjärnkontorets djupa dalar fanns det tankar på att kanske återigen köpa en CX. Den har ju trotts allt en underbar motor som är pålitligheten själv, tillsammans med ett utseende som sticker ut, både idag som för 30 år sedan.

En vacker dag, eller snarare en kall januaridag såg jag en annons som fångade mitt intresse lite mer än vanligt. Jag började rada upp alla detaljer jag önskade mig att hojen ska ha för att ett köp ska vara aktuellt och jämförde dessa med objektet i fråga. Röd/svart lackering - check. Rätt årsmodell - check. Touringrack med 3 hårda kvalitetsväskor - check. Utmärkt skick - check. Bra pris - check!

Ett telefonsamtal blev till möte, som blev till ett köp. Att cykeln befann sig i Eskilstuna och jag skulle behöva köra hem den till huvudstan i -6 var inget som jag bekymrade mig om. Ända tills jag faktiskt började köra hem den. Men det är en annan historia.

Jag kom i alla fall hem, nöjd med mitt nyförvärv. Hojen var utan tvekan väl omhändertagen av sina tidigare ägare. Ju mer jag granskade den desto mer förvånad blev jag över vilket bra skick den var i med tanke på dess ålder. Sina 11700 mil till trotts gick motorn som om den vore precis inkörd! Någon mer körning blev det dock inte de närmaste månaderna, för nu skulle hojen anpassas för mina behov.

Den första modifikationen har den förra ägaren redan gjort åt mig, nämligen ersätta de rostiga originalrören mot ett fräscht 2-1 system, som förbättrade både utseendet och ljudet. Originalbackspeglarna var nedgångna och fula så de åkte i papperskorgen. Vindrutan likaså. Den ena blinkersen var trasig, vilket utgjorde en perfekt ursäkt för att ersätta samtliga med miniblinkers. Det höga customstyret ersattes med ett lågt LSL sportstyre. Denna enskilda uppgradering utgjorde en total förändring av cykelns väghållning och kontrollbarhet - till det bättre! Jag tog en kort funderare över hur folk orkar köra med så höga styren att man måste hänga med armarna i dem, men lämnade funderingarna med att konstatera att smaken är som baken.

Sänkningen av styret resulterade i att den gamla gaswiren blev för lång och började kärva av friktion. Byte till en ny sådan löste problemet. Efter några mindre inställningar avverkades 30 mil under den första riktiga vårhelgen i mars, med ett leende som inte ens den värsta vägslasksprutet kunde tvätta bort!

Blog image

Blog image

Det går jättebra att publicera detta inlägg i grisposten om så önskas!

HöstnumretGrisposten

Posted by Stefan Thu, October 06, 2011 18:49:33

Hej CX/GL-vänner!

Fick besked från tryckeriet idag om att tidningen är klar.
Kommer i brevlådan endera dan... Håll ut!

Blog image
Längtar till nästa träff! Redaktören smiley

Ingen gnistaTekniska frågor och svar

Posted by Bertil Thu, August 18, 2011 17:37:56

Har en 500 C -81 som nu tappat gnistan på vänster cylinder. Har bytt tändspole utan resultat. Kan CDI-boxen spöka? Nå´n med motsvarande problem som lösts?

Mvh Bertil E

KanalrallytMc turer under säsongen

Posted by Lars Arvid Nilsson Fri, June 17, 2011 15:12:31

smiley

Varje år i slutet av maj körs detta 10-mila veteranrallyt i möjligaste mån utmed strandbanken av Göta Kanal som går in på krokiga skogsvägar och ut på asfalt igen. Tidigare år har jag kört på en Ariel 1-cyl 600cc sidventilsmotor. Med en så modern mc som en cx av 78-års modell var loppet betydligare lättare att genomföra. Nu var det bara trycka på en knapp och starta igen vid kontrollstoppen, och det var annat mot att ställa sig på kicken med risk för backslag från en motor som kunde vara tjurig.

Ryktet om loppet har spritt sig utomlands så detta år kom fyra ekepage enda från Holland. De hade kört till Sverige på sina små 2-takts Zundap bara för att delta i en tävling de bara hört talas om. Jämfört med deras körning kan mina 75-mil från Öland te sig löjligt.

En glädje den dagen var att en annan cx deltog också. Till det tråkiga tycker jag är att oftast få man se Hondorna på Blocket

OljeläckageTekniska frågor och svar

Posted by Gunnar Fri, February 18, 2011 22:48:24

Hej

Det gäller min CX500 Turbo

Jag har problem med att få tätt vid anslutningarna av oljeslangen som går från motorn till turbon (den har en diam. på ca 5-6 mm).

Har någon en ide på problemet

kontakta mig på gk@gkkonsult,se

mvh Gunnar

ReservdelarTekniska frågor och svar

Posted by Berne Fri, February 18, 2011 21:51:22

Jag har tagit hem en del spräng skisser från England som ni kan ha nytta av men jag kan bränna dessa på CD om ni vill.

Men det är bara att höra av er så kanske jag kan ordna detta.

MVH

Bernesmiley

Kopplingen släpper...??Tekniska frågor och svar

Posted by Per Risholm Wed, September 22, 2010 17:10:33

Jag har en CX 500 C från-82. Den har gått åtminstone 8.000 mil. Har upplevt ett "mindre problem" som jag undrar om nån känner igen och ev har en lösning på.

Kopplingen släpper!

Vid normal körning märks det inte nåt varken vid vanlig start eller körning. Vad menar jag då med normal körning? Jo att jag inte varvar särsklit hårt. Men, när jag drar på händer det att koppplingen släpper, men bara när jag växlar mellan 4:an och 5:an. Då handlar det om att jag varar uppåt 5000 varv eller lite till, vilket inte händer så ofta ;-). Lika fullt lite förargligt när man vill visa nån annan att en CX kan rulla på rätt så bra!

Har funderat en del på detta och justerat kopplingsvajern så att jag har ett hyfsat spel. Någon har sagt mig att den typ av koppling vi har på dessa motorer sällan slits ut och då undrar jag vad det kan vara. Kan det vara fjädrarna till kopplingen som börjart bli matta och tappa tryck så att dom inte hänger med när man växlar snabbt och motorn jobbar? Typ av olja? Eller... ?

Tacksam för tips!

Hälsningar Per

(per.risholm@swipnet.se)

Den slutgiltiga åkturen!Mc turer under säsongen

Posted by Vladislav Fri, July 09, 2010 19:38:54

Ibland händer saker som man inte vill skall hända. 

Det var en underbar dag med en bra bit över 30 mil bakom mig på slingriga småvägar. På hemvägen tog jag en väg jag var väl bekant med, som jag vet är rolig att köra på. I en kurva gick det dock inte riktigt som jag hade tänkt mig. Trött och småhungrig uppmärksammade jag inte riktigt kurvans tvärhet. Kom lite för fort in och reagerade lite för sent. Det blev en tur rätt ut i diket för min hoj, och en luftfärd + kollision med ett staket för min del.

Verkstan kommer inte att reparera den, vilket är förståeligt. Förutom att det behövs en massa delar som är svåra att få tag i pga hojens ålder, blev hela bakramen sned. Som tur var hade jag helförsäkring där hojen löstes in till en mycket generös peng. Bilsport & MC har varit fantastiska att ha att göra med när det väl händer en olycka.

Ganska snabbt började jag fundera på vad jag ska köpa för hoj nu. Det första alternativet jag övervägde var en eurosport. Men som det ser ut nu så ska jag inte köpa en ny plastgris, inte på ett tag i alla fall. Charmig som den är så är den väldigt tung, och bromsarna är inte de bästa. Har vält den i krypfart flera gånger och behövt ta i för kung och fosterland för att orka resa den. Så det kommer troligtvis att bli en encylindrig historia, som är klart lättare och är mer lämplig för aktiv körning.

Ha en fortsatt trevlig sommar!

Sidokåpa och framrutaKöp / Sälj Reservdelar

Posted by Carl-Johan Wed, June 23, 2010 17:34:26

Jag har på nåt sätt lyckats tappa högra sidokåpan på min mörkgråa CX 500 -81. Färgen är sällsynt, men alla kåpor är av intresse, går ju att lacka om.

Behöver även ny liten framruta, den gamla är spräckt vid ena skruvfästet.

Carl Johan Westborg

mail westborg@telia.com

tel 070-663 86 59

SilverwingKöp / Sälj Motorcykel

Posted by Lars Thu, June 10, 2010 09:20:47

Hej.

Jag säljer min Silverwing, 500 GL -83 och ni hittar den på blocket. En välskött hoj och ni får garanterat mycket motorcykel för pengarna (fast det vet ni ju redan). Är ni eller vet ni någon annan som är intresserad så är det bara att ringa. Ni når mig säkrast på kvällstid på 0302-326 73.

Kör försiktigt och se till att ni inte hamnar i statistiken.

Lasse.