CX / GL 500 Bloggen

CX / GL 500 Bloggen

Blogg för medlemmar

Denna Blogg är till för oss som är medlemmar i klubben. Här kan ni diskutera allt från turer, upplevelser, arrangeman eller teknik.

den "blåe"

Mc turer under säsongenPosted by Boel Mon, May 14, 2012 17:00:21

I juni 2010 fick min blåe CX en röd Velorex sidovagn.

I år 2012 har han även fått ett litet enhjuligt släp.

Nu har vi plats för tält, sovsäck och pilsner.

Men vi är nog för bekväma så vi tar nog några pilsner till, istället för tält och sovsäck.

Jag har egentligen inget speciellt att skriva om. Men jag gillar min blåe CX 500 från 1980. En fantastisk motorcykel.

Kanalrallyt

Mc turer under säsongenPosted by Lars Arvid Nilsson Fri, June 17, 2011 15:12:31

smiley

Varje år i slutet av maj körs detta 10-mila veteranrallyt i möjligaste mån utmed strandbanken av Göta Kanal som går in på krokiga skogsvägar och ut på asfalt igen. Tidigare år har jag kört på en Ariel 1-cyl 600cc sidventilsmotor. Med en så modern mc som en cx av 78-års modell var loppet betydligare lättare att genomföra. Nu var det bara trycka på en knapp och starta igen vid kontrollstoppen, och det var annat mot att ställa sig på kicken med risk för backslag från en motor som kunde vara tjurig.

Ryktet om loppet har spritt sig utomlands så detta år kom fyra ekepage enda från Holland. De hade kört till Sverige på sina små 2-takts Zundap bara för att delta i en tävling de bara hört talas om. Jämfört med deras körning kan mina 75-mil från Öland te sig löjligt.

En glädje den dagen var att en annan cx deltog också. Till det tråkiga tycker jag är att oftast få man se Hondorna på Blocket

Den slutgiltiga åkturen!

Mc turer under säsongenPosted by Vladislav Fri, July 09, 2010 19:38:54

Ibland händer saker som man inte vill skall hända. 

Det var en underbar dag med en bra bit över 30 mil bakom mig på slingriga småvägar. På hemvägen tog jag en väg jag var väl bekant med, som jag vet är rolig att köra på. I en kurva gick det dock inte riktigt som jag hade tänkt mig. Trött och småhungrig uppmärksammade jag inte riktigt kurvans tvärhet. Kom lite för fort in och reagerade lite för sent. Det blev en tur rätt ut i diket för min hoj, och en luftfärd + kollision med ett staket för min del.

Verkstan kommer inte att reparera den, vilket är förståeligt. Förutom att det behövs en massa delar som är svåra att få tag i pga hojens ålder, blev hela bakramen sned. Som tur var hade jag helförsäkring där hojen löstes in till en mycket generös peng. Bilsport & MC har varit fantastiska att ha att göra med när det väl händer en olycka.

Ganska snabbt började jag fundera på vad jag ska köpa för hoj nu. Det första alternativet jag övervägde var en eurosport. Men som det ser ut nu så ska jag inte köpa en ny plastgris, inte på ett tag i alla fall. Charmig som den är så är den väldigt tung, och bromsarna är inte de bästa. Har vält den i krypfart flera gånger och behövt ta i för kung och fosterland för att orka resa den. Så det kommer troligtvis att bli en encylindrig historia, som är klart lättare och är mer lämplig för aktiv körning.

Ha en fortsatt trevlig sommar!

Varför köpa en CX?

Mc turer under säsongenPosted by Vladislav Wed, June 09, 2010 20:06:15

Som en relativt ny medlem tänkte jag skriva en kort presentation. 

Direkt efter att jag tog mitt efterlängtade motorcykelkörkort gav jag mig ut på jakt efter en blivande första egna hoj. Som nybörjare ville jag ha en hoj som har en hanterbar effekt, är relativt lättkörd, är hållbar, pålitlig samt inte minst - passar någon med studentekonomi. 

Efter att ha provkört både nyare och äldre motorcyklar i diverse segment åkte jag iväg för att kika på en utannonserad CB400n. När jag ställde tillbaka den efter provturen noterade jag att ägaren hade en CX500 stående i garaget. Den fångade genast min uppmärksamhet med sitt lite märkliga men ändå lockade utseende. En klocka ringde i bakhuvudet. Jag har tidigare läst recensioner om den, men diskvalificerade den som en kandidat då jag tyckte att den såg ut att vara för tung och klumpig.

Ägaren verkade vara mer intresserad av att frigöra utrymme i garaget än att sälja den utannonserade hojen, så han frågade om jag var intresserad av att ta en provtur. Javisst, svarade jag och hoppade ivrigt upp på sadeln. Redan här kände jag skillnaden - det kändes verkligen att jag satt på en riktig motorcykel. Motorn gick igång direkt och gav ifrån sig ett fantastiskt ljud med en alldeles egen karaktär.

Efter provturen stod det klart - denna cykel gav mig mest körglädje av allt jag hade provkört dittills. Trotts att modellen var lika gammal som jag själv hade den ett bra vrid och effekten kom redan vid 3200 rpm, bestämt men ändå snällt. Dessutom upplevde jag den inte som särskilt tung när jag väl gav mig ut på vägarna.

Ägaren erbjöd mig ett pris och jag tackade ja till utan att tveka! Jag åkte hem nöjd med mitt nyförvärv, och känner mig lika nöjd än idag.

Tvärstopp & Nödstopp

Mc turer under säsongenPosted by Berne Wed, December 16, 2009 11:17:01

Tvärstoppet och nödstoppet

Det hela började med att en av mina vänner försökte övertala mej att skaffa moped, Försökte tänka mej in i hur det skulle se ut med mej (född i slutet av fyrtiotalet) sittande på en moped. Det bara gick inte. Men, varför inte en MC?

Försökte då att övertala vännen att skaffa motorcykel istället. Det var inte vad han hade tänkt sej, men tanken var född hos mej och spaning på Blocket gav vid handen att en motorcykel gick att få för sisådär tio till tjugotusen kronor.

Visserligen ingen ny motorcykel, men don efter person som man brukar säga.

Gjorde ett överslag på kvarvarande år som var möjliga att åka MC och fann att det inte gick att vänta för länge. Det var alltså läge att slå till. Pang på rödbetan så att säja. Vännen skulle säkert gå att frälsa senare trodde jag. (Men det gjorde han inte alls.)

Mitt intresse väcktes så på en motorcykel som var jättefin och rödmetallic (troligen omlackad för den hade inte en skråma) och de tvärställda cylindrarna placerade i V och vätskekyld 500 cc motor och så hade den kardandrift. En sån ville jag ha. Åkte nästgårds till Kållered där den fanns och kollade. Fick reda på att den hade flera namn. Plastgrisen och Vattenbuffeln också utöver CX500. Jodå, det blev affär även om det var sent på året.

På hemfärden med Grisen var jag iklädd vandringkängor, slalomdress förstärkt med polarunderställ och träningsoverall, lånad halv-hjälm och skidglasögon. Det var sent på hösten och åtta plusgrader, men det blev kallt som attan alla kläder till trots.

Fick så lite tid att skaffa hjälm och riktiga MC- kläder under vintern.

Första riktiga åkturen är nog alltid speciell. Vitsipporna hade slagit ut och doften från blommorna var väldigt intensiv, och det var faktiskt jätte roligt.

Märkte efter ett tag att styret funkade liksom olika vid låg eller hög hastighet. Kör man fort så vrider man styret lätt åt fel håll, då lägger cykeln sig ner åt andra hållet och så svänger den av sig själv! Lite märkligt och väldigt skojigt!

Men så var det där med komforten. Det var ett jäkla väsen inne i hjälmen,och kallt som fanken blev det om halsen. Har en barndomsvän som bikat sen han var sexton, pratade med honom, och han skrattade och sa: tokfan, du kan inte köra unplugged, du måste ha öronproppar och om halsen kan du ju ha en snusnäsduk!

Öronpropparna gjorde susen men snusnäsduken fick jag ingen ordning på. Hittade senare en sorts fuskolle som tillsammans med en balaklava fungerade väldigt bra för mej.

Nu var det också så att byxbenen gled upp en aning och bidrog till vantrivsel. Lösningen blev ett elastiskt band, inhandlat i min frus favoritbutik. Det elastiska bandet sattes under foten, och som motvikt i andra ändan hängslen på brallorna. Nu så fungerade klädkonstellationen i alla fall riktigt bra.

Märkte att Grisen var vrång och trög i starten ibland, men den kom oftast i gång efter lite lirkande med choke och gas. Nån gång blev den riktigt sur och ville faktiskt inte starta alls, men gick att få igång några timmar senare...

Tänkte att gammal motorcykel kan vara såhär, kan ju själv vara lite trög om morgonen. Men det stod inte rätt till, skulle det visa sig senare.

När bränsletanken började gå mot tomt tänkte jag att det är ju inga problem, för det finns ju reservläge som rymmer några liter till. Bäst att testa. Vred över till reservläge. Svar redan efter femtio meter. Motorn spottade och hackade för att sedan dö. Vred snabbt tillbaka kranen, försent. Den ville inte starta alls nu. Stendöd.

Mina misstankar besannades. När jag öppnade dräneringarna till förgasarna och släppte ut innehållet i flottörhusen så var det mest vatten.

Hemfärden var inte rolig. Funderade på att välta ner Grisen i diket men avstod. Efter flera stopp med åtföljande dräneringar av flottörhusen så gick grisen hjälpligt, men den spottade och hackade sig fram. Kom hem, började med att tappa av bränslet genom kranens reservläge. Fick ut en hel liter missfärgat vatten!

Allt gick dock inte att få ut, tanken har liksom en nedhängande ficka på varje sida om ramen.

Monterade bort tanken, i och för sig enkelt för den var fastsatt med bara en skruv, men det var inte bara att vända uppsidan ner för det var ett rör fastsvetsat som stack ner i tanken från påfyllningshålet och bildade en ficka som var omöjlig att tömma ur.

Var tvungen att peta in trasor för att suga upp det rostiga vattenblandade bränslet. Inte kul alls. Smutsigt och illaluktande. Sköljde med karburatorsprit och fyllde på ny ren bensin.

Nu skulle Grisen testas iallafall. Drog bottengas, varvräknaren spratt snabbt upp mot rött. Drog igenom alla växlarna på samma sätt upp till femman.

Om jag berättar vad hastighetsmätaren visade så finns det risk att jag skulle bli av med både körkort, lastbilskort och skepparexamen. Jag lättade på gasen.

Det var bara det att Vildsvinet i Grisen hade vaknat till liv och vädrade morgonluft och hade inte alls fått nog utan ökade hastigheten ytterligare helt utan min påverkan.

Inte roligt alls eftersom allmän rak väg snart höll på att ta slut och sen följde tvär nittiograders kurva med fel dosering!

Drog in kopplingen, men släppte den genast för motorn tokrusade och jag trodde den skulle flyga i bitar. Vågade inte heller släppa styret för att vrida av tändningen.

Det var nu jag fick användning för den lilla röda nödstoppknappen vid gashandtaget som mest ställt till förtret tidigare när den stått i fel läge, och som jag funderat över vad i allsindar den skulle vara bra för. Motorn stendog och jag fick stopp en bit innan 90 graders kurvan.

Vad hade hänt? Jo, gasreglaget hade hakat upp sej !

Hur gick detta till ? gasvajrarna var ju dubblerade ?

Och hur sjutton skulle jag komma hem ? Knuffa seg motorcykel i varma MC-kläder var inte att tänka på, det var sommar och varmt. Ville slänga hjälmen i asfalten som man ser racinghojåkarna gör när de vurpat, men jag behärskade mej för hjälmen var ju alldeles blank och ny och inte helt gratis.

Fick syn på en övergiven Pripps Blå ölburk som fick duga att avreagera på. Med en välriktad spark förpassades den långt ut i hästhagen.

Efter en stunds funderande kom jag på att det kanske gick att bogsera hem Grisen efter bil men kom fram till att det var alldeles för skämmigt.

Men läget var fortfarande nöd, så det kanske gick att åka hem med hjälp av den röda nödknappen??

Baxade runt Grisen så lyktan pekade hemåt. Lade in tvåans växel, höll in kopplingen, startade motorn och släppte kopplingen nästan samtidigt.

Med ett bröl rusade vi iväg. När så varvräknaren närmade sig det röda fältet petade jag på nödstoppet och farten sjönk. In med kopplingen och frirulla lite, nollställa nödstoppet och släppa kopplingen så motorn startade igen.

På detta sätt gick det att telegrafera sej hem. Pang boff baaa och så bröööl igen när motorn tände till, pang boff baaa bröööl, osv.

De närboende trodde nog jag var mera knäpp än vanligt den dan, fast de börjar nog bli vana vid detta laget.. Och hem kom jag till slut.

Jag misstänkte att felet måste ligga i en av karburatorerna. Gissade att felet nog låg den högra, så jag pillade ibort den vänstra för att lura Murphie och hans lag, men den lätte gick han definitivt inte på. Inget fel där inte!

Satte ihop den och skruvade bort den högra. Hittade felet direkt. En ca 20 cm lång orangefärgad plastlina som hade legat runt vacuumklockans bränslenål i förgasaren, knuten med en råbandsknop. Knuten hade sugits ut och tagit sig förbi trotteln när jag drog fullgas och det gjorde att inte trotteln kunde stänga, för där låg ju råbandsknopen. Och styrbords trottel var i sin tur ihopkopplad med babords trottel och kunde heller inte stänga.

Det var bara att lossa råbandsknopen och lirka ut linan, hur sjutton hade den nu kommit dit ? Jag har ingen aning! Nån som vet?

Men när snöret var borta och tanken fri från vatten har Grisen startat väldigt lätt och fungerat utan problem.

Torsten Allan i Sävedalen