CX / GL 500 Bloggen

CX / GL 500 Bloggen

Blogg för medlemmar

Denna Blogg är till för oss som är medlemmar i klubben. Här kan ni diskutera allt från turer, upplevelser, arrangeman eller teknik.

Oljeläckage

Tekniska frågor och svarPosted by Tom Persson Mon, November 23, 2015 10:40:25
Hej proffsen!
Min cx500c -80 har ett oljeläckage bakom kylaren. Men var? För att kunna se var, när oljetrycket är uppe, måste ju motorn gå och kylaren med fläkten vara borta. Hur länge kan jag köra med dessa delar borttagna? Eller ska jag hänga upp kylaren slangansluten vid sidan om? Den tid det tar att värma upp vattnet i systemet borde räcka för att se var läckaget visar sig. Fläkten behöver inte ersättas förmodar jag.
Blanka mc-stövlar är ju snyggt, men inte när det beror på oljeläckage! Med er hjälp blir det en trevligare hjul!
Hälsningar
Tom Persson
0390 417 15

Byte av kamaxel

Tekniska frågor och svarPosted by Tom Persson Fri, November 20, 2015 22:55:08
Hej proffsen!
Det började med en varvräknare som inte uppför sig som den ska. De tips jag fått via bloggen hjälpte inte. Det visar sig att drevet på kamaxeln är deformerat! Märkligt!
Om jag får tag i en fungerande kamaxel, går det att byta den utan att plocka ner motorn? Varvräknaren är lite av ögongodis och visst skulle det kännas bra att även få den att fungera när allt annat är ok. Men är det värt arbetet!

Jag väntar med spänning på glada tips och uppslag.

Tom Persson
tompersson42@tele2.se
0390 417 15

Ingen gnista

Tekniska frågor och svarPosted by Bertil Thu, August 18, 2011 17:37:56

Har en 500 C -81 som nu tappat gnistan på vänster cylinder. Har bytt tändspole utan resultat. Kan CDI-boxen spöka? Nå´n med motsvarande problem som lösts?

Mvh Bertil E

Oljeläckage

Tekniska frågor och svarPosted by Gunnar Fri, February 18, 2011 22:48:24

Hej

Det gäller min CX500 Turbo

Jag har problem med att få tätt vid anslutningarna av oljeslangen som går från motorn till turbon (den har en diam. på ca 5-6 mm).

Har någon en ide på problemet

kontakta mig på gk@gkkonsult,se

mvh Gunnar

Reservdelar

Tekniska frågor och svarPosted by Berne Fri, February 18, 2011 21:51:22

Jag har tagit hem en del spräng skisser från England som ni kan ha nytta av men jag kan bränna dessa på CD om ni vill.

Men det är bara att höra av er så kanske jag kan ordna detta.

MVH

Bernesmiley

Kopplingen släpper...??

Tekniska frågor och svarPosted by Per Risholm Wed, September 22, 2010 17:10:33

Jag har en CX 500 C från-82. Den har gått åtminstone 8.000 mil. Har upplevt ett "mindre problem" som jag undrar om nån känner igen och ev har en lösning på.

Kopplingen släpper!

Vid normal körning märks det inte nåt varken vid vanlig start eller körning. Vad menar jag då med normal körning? Jo att jag inte varvar särsklit hårt. Men, när jag drar på händer det att koppplingen släpper, men bara när jag växlar mellan 4:an och 5:an. Då handlar det om att jag varar uppåt 5000 varv eller lite till, vilket inte händer så ofta ;-). Lika fullt lite förargligt när man vill visa nån annan att en CX kan rulla på rätt så bra!

Har funderat en del på detta och justerat kopplingsvajern så att jag har ett hyfsat spel. Någon har sagt mig att den typ av koppling vi har på dessa motorer sällan slits ut och då undrar jag vad det kan vara. Kan det vara fjädrarna till kopplingen som börjart bli matta och tappa tryck så att dom inte hänger med när man växlar snabbt och motorn jobbar? Typ av olja? Eller... ?

Tacksam för tips!

Hälsningar Per

(per.risholm@swipnet.se)

Glapp i styrlager

Tekniska frågor och svarPosted by Håkan Tue, June 08, 2010 09:08:20
Hej! Min CX 500 -83 är tydligen lite glapp i styrlagret, sa besiktningsmannen.
Vet ni, som kan maskinen, om det är möjligt att bara "skruva åt"?
/Håkan B. i Falun

bromsbroblem

Tekniska frågor och svarPosted by Inge Sun, May 30, 2010 01:23:34

Hej, är det någon som råkat ut för följande: när jag var ute och körde min första runda efter vinteruppehållet så började det lukta och det gick saktare och saktare. smiley

Det visade sig att bromsoken fram låg an och gick inte tillbaka.

Har bytt packboxar i bromsoken, ny bromsvätska, luftat och donat men broblemet kvarstår.

Har funderat på att byta samtliga bromslangar, de är ju orginal från 1982.

Är det någon som har några tips: var kan man köpa nya reservdelar till en GL 500, som bromslangar till ett vettigt pris.

Kan det vara något annat fel?

Tacksam för svar, hälsningar Inge i Växjö.

Bränslesystem

Tekniska frågor och svarPosted by Hans Sun, May 02, 2010 17:17:55

Hej,

Är det någon som råkat ut för följande problem och kan ge mig ett tips om åtgärd?

Min CX 500C -84 som har fått för sig att stanna då och då.
Ibland efter någon km, ibland efter flera.
Det har med bränsletillförsel att göra. Den startar nämligen alltid igen när jag blåser i tanken. Alltså trycker ner bensin med lufttryck.
Jag har rengjort tanken och de munstycken i förgasaren som jag hittat.
Kanske något "rastypiskt" fel som någon har upplevt och fixat.
Tacksam för svar.
mvh/ Hans

Tekniska frågor och svar

Tekniska frågor och svarPosted by Berne Mon, November 16, 2009 12:44:05

Här på denna Kategori tänkte jag att vi kan hjälpas åt med frågor och svar.

Berne